Tricep oefeningen

Ben je een lekkere fanatieke sporter, die uren doorbrengt in de sportschool? Dan weet je precies hoe je je lichaam in shape houdt. Veel mensen die aan fitness beginnen weten niet zoveel af van oefeningen en vaak doe je maar een beetje wat. Ik ben zelf al ongeveer 7 jaar geleden begonnen met fitnessen en kan daarom uit ervaring spreken hoe je begint met fitness. Naarmate je er meer tijd en energie in steekt, wil je natuurlijk ook dat je het goed doet. Bij fitness gaat het vooral om kracht en uitvoering. Het is belangrijk dat je de oefening goed uitvoert om zo de juiste spier te trainen die je op dat moment wilt gaan trainen. Bij het opbouwen van spieren is voeding het belangrijkste. Wil je echt progressie maken in de sportschool en mooie zichtbare spieren kweken? Onthoud dan ten eerste dat je voeding 80% van je progressie inhoud. Begin dus altijd eerst met een juist voedingsschema en kijk daarna welke oefeningen en spieren jij gaat trainen en hoe vaak je elke spiergroep traint. In dit blog schrijf ik over het trainen van je tricep en welke oefeningen je kunt doen.

Het trainen van je tricep of bicep?

Wil je graag grotere armen? Ben je al zoveel bicep oefeningen verder en blijf je op het moment vast zitten op dezelfde arm omvang? Misschien is het dan belangrijk dat je meer tricep oefeningen gaat doen in plaats van bicep oefeningen. Je arm omvang bestaat namelijk ⅔ uit je tricep en het is daarom effectiever om meer tricep oefeningen te doen dan bicep oefeningen. Bij veel press oefeningen worden de triceps al belast en daarom worden die al vaker getraind dan je biceps, maar train je dus niet zo vaak je triceps dan zal dit effect hebben op je press oefeningen. Wanneer je je triceps vaker gaat trainen, zul je merken dat deze oefeningen beter gaan.

Welke tricep oefeningen kun je doen?

Ik leg 5 tricep oefeningen uit die je in de sportschool kunt doen en 3 oefeningen die je thuis kunt doen.

Deze 5 oefeningen kun je in de sportschool doen:

Dips doe je op een assisted tricep dip apparaat. Je kunt hier je benen ondersteunen door het plateau en daarop een gewicht aan te passen. Deze manier is het makkelijkst wanneer je net begint. De assisted dip oefeningen is één van de beste tricep mass building oefening die er is.

Small grip bankdruk.

Deze oefening doe je op een bank druk bankje waar een stang bij zit. Je pakt de stang in het midden met beide handen vast en drukt de stang naar je borst en weer omhoog.
Skullcrusher. Deze oefening kan ook op een bank druk bankje. Je ligt op je rug en pakt de stang in het midden vast. Je houd de stang boven je hoofd vast en laat de stang rustig naar je voorhoofd zakken en daarna duw je deze weer omhoog zodat je armen weer gestrekt zijn.

Overhead tricep extension.

Je gaat rechtop op een bankje zitten en pakt een dumbbell vast en houd deze met beide handen boven je hoofd. Dan laat je de dumbell achter je hoofd naar beneden zakken en buig je je armen naar beneden en weer omhoog.
Tricep pushdown. Deze oefening wordt gedaan op een cable machine. De kabel hangt op zijn hoogst. Je gebruikt hierbij en touw of stang. Je duwt de kabel naar beneden maar gebruik hier alleen je onderarmen voor. Je bovenarmen blijven in dezelfde positie.

Dat waren 5 oefeningen die je in de sportschool kunt doen, hier zijn er nog 3 voor thuis:

Diamond pushup. Deze oefening gaat bijna hetzelfde als een gewone push up, hier plaats je je handen alleen in het midden tegen elkaar aan en je maakt met je vingers en duimen een diamant vorm.

Gewone pushup. Je zet je handen onder je schouders en duwt jezelf omhoog en omlaag. Hierbij train je ook een deel van je borst.

Bank dips. Heb je een bankje of een krukje? Zet je handen op het bankje of krukje met je rug naar de bank of kruk toe. Zet je voeten zo ver dat je lichaam recht is en laat jezelf naar beneden zakken en druk jezelf daarna weer omhoog.