Schouder oefeningen

Ben je begonnen met het sporten in de sportschool en wil je graag wat meer weten over bepaalde oefeningen? Dan is het belangrijk dat je hierover gaat lezen op bijvoorbeeld mijn blog of op andere informatiebronnen. Fitness kan heel ingewikkeld zijn op het moment dat je hier net mee begint. Misschien denk je er in het begin wel makkelijk over maar naarmate je je hier meer in gaat verdiepen kom je er eigenlijk achter dat het veel meer is dan alleen maar met gewichten schouwen en een beetje squatten. Bij fitness gaat het vooral aan het samen goed combineren van voeding en bewegingen. Je hebt een bepaald doel of een bepaald onderdeel of onderdelen van je lichaam die je graag zou willen verbeteren. Bij die bepaalde onderdelen horen dan ook specifieke oefeningen. Hoe meer je een bepaald onderdeel gaat trainen hoe sterker en groter die uiteindelijk dan ook word, maar wel in combinatie van de juiste voeding. In dit artikel vertel ik je over het trainen van je schouders.

Waarom schouders trainen?

Als vrouw zijnde kan ik best begrijpen dat je je schouders liever skipt omdat dit soms een wat mannelijke uitstraling kan geven op het moment dat je schouders echt groter worden. tijdens mijn eigen fitness journey ben ik erachter gekomen dat dit echt niet meteen na een paar keer trainen mannelijk gaat worden. Het is namelijk ook een trucje om je taille weer smaller te laten lijken. Op het moment dat jij je heupen, je schouders en je rug gaat trainen en deze dus groter en breder worden, gaat je taille smaller lijken. Volgens Mij wilt elke vrouw een smalle taille als je deze al nog niet hebt. Toen ik erachter kwam dat dit de truc was voor een op het oog lijkende smallere taille, ben ik dit dan ook 1x in de week gaan trainen. Voor de mannen is het wel vaak een must om de schouders vaker dan 1x te trainen in de week. Dit om een breder en sneller groeiend effect te krijgen.

Welke schouder oefeningen kun je doen?

Er zijn net als alle andere spiergroepen ook van deze spiergroep natuurlijk talloze oefeningen die je kunt doen en naarmate je langer aan fitness doet, leer je jezelf soms ook schouder oefeningen, omdat je weet hoe je die spier kan trainen. Ik zelf vind het erg leuk om te experimenteren met oefeningen. Voor nu schrijf ik een paar meest effectieve schouder oefeningen onder elkaar en hoe je deze moet uitvoeren.

De military press.

Hiermee train je de voorkant van je schouders. Je gebruikt hiervoor een lange stang. Je houd de stang in de startpositie op je borst. Dan duw je de stang omhoog over je hoofd heen en laat je deze weer rustig naar beneden zakken. Je kunt de oefening zittend en staand uitvoeren, en zelfs ook met dumbbells.

Dumbbell shoulder press.

Deze oefening word met dumbbells gedaan. Hiermee train je het midden van je schouder spier. Gebruik hiervoor een gymbankje en zet de leuning rechtop zodat je hier met je rug tegenaan kan leunen. Pak in beide handen een dumbbell en houd de dumbbells naast je schouders. Dan duw je beide armen omhoog tot je armen helemaal gestrekt zijn. Herhaal dit zo vaak als je wil.

Cable front raise.

Deze oefening wordt op een kabel machine gedaan en is goed voor de voorkant en bovenkant van je schouders. Bevestig een stang aan de kabel vast. Dan ga je met je rug naar de machine toe staan en trek de kabel tussen je benen met gestrekte armen omhoog. Je begint bij heup hoogte en houd je rug constant recht.

Dumbbell lateral raise.

Deze oefening is met dumbbells en is goed voor de zijkant van je schouders. De oefening kan zittend en staand gedaan worden. Je houdt beide dumbbells langs lichaam vast. Dan duw je je armen zijwaarts omhoog en laat je je armen weer zakken.

Reverse fly.

Deze oefening wordt met twee dumbbells gedaan en is goed voor de achterkant van je schouders. Je gebruikt hiervoor een gymbankje, je zet de rugleuning schuin omhoog. Je gaat met je buik op het bankje liggen en houd je benen gestrekt op je grond. Dan hangen je armen naar beneden met de dumbbells aan je handen. Duw je armen naar achteren toe en laat die dan weer zakken. Dit herhaal je ook zo vaak als je wil.

En zo zijn er nog veel meer oefeningen, maar met deze oefeningen kom je al een heel end!