Leg curl

In de sportschool zijn er heel veel oefeningen die je kunt doen. Wanneer je net begint snap ik dat je nog weinig oefeningen weet en vaak gebruik je dan ook meer de apparaten. Op de apparaten staat ook vaak aangegeven hoe je de oefening moet uitvoeren. Bij fitness is het erg belangrijk dat je een bepaalde oefening goed uitvoert om zo blessures te voorkomen en om je juiste spier aan te pakken. Wanneer je een oefening namelijk verkeerd uitvoert, kan het zo zijn dat je vervolgens een hele andere spier traint. Begin je net met fitness? Vraag dan of iemand je kan helpen met wat oefeningen of ga zelf op zoek naar een app of fitness coach die jou hierbij kan helpen. In dit artikel ga ik vertellen over de leg curl oefening, waar deze oefening goed voor is en hoe je deze oefening uitvoert.

Wat is een leg curl en hoe doe ik de oefening?

De leg curl is een isolatie oefening die 2 spieren aanpakt: De kuiten en de hamstring. De oefening wordt op een gymbankje uitgevoerd die een rond kussen aan het voeteneind heeft zitten. Je ligt op je buik op het bankje en plaatst je enkels onder het kussen. Zo kun je het kussen waar gewicht aan hangt naar je billen toe trekken. Alhoewel deze oefening je hamstrings het meeste traint is het een voordeel van deze oefening dat je meerdere spieren aanpakt. Doordat je op je buik ligt en je met je enkels het gewicht naar je billen toe trekt, span je automatisch ook je glutes(bilspieren), je quadriceps (bovenbenen) en de voorkant van je schenen aan. Sterke, flexibele hamstrings hebben is een belangrijk onderdeel van je totale sterkte van je lichaam. Sterke hamstrings zorgen ervoor dat je in je dagelijks leven makkelijk kan blijven bewegen en je minder snel een blessure kan oplopen. Sterke hamstrings helpen ook wanneer je ouder wordt en je last kan krijgen van je knieën, je rug of je heupen. Doe je de leg curl altijd in je been trainingen? Dan zal dit je helpen chronische pijn ziektes te vermijden. Deze oefening gaat over een liggende leg curl, je hebt ook een leg curl waarbij je zit.

Seated leg curl

Bij deze oefening is je houding net iets anders. In dit apparaat zit je namelijk op een stoel. Hoe gaat de uitvoering in zijn werk:
Het is belangrijk dat je machine goed instelt. Zorg dat je knieën in lijn staan met het draaipunt van de machine.
Zet de rol zo dat je voeten uitsteken en zorg dat de rol net iets boven je achillespees zit.
Span je buik en billen aan en strek de rol naar beneden toe, als je omhoog gaat is het belangrijk dat je knieën niet naar buiten draaien.
Kom weer in de positie zoals je begon en herhaal het proces zo een 10 tot 15 keer.
Het is belangrijk dat je de oefening eerst onder controle krijgt. Gebruik niet al te veel gewicht voor de eerste keer. Concentreer je op je hamstrings. Wanneer je denkt de oefening onder controle te hebben, verhoog dan het gewicht.

Standing Leg Curl

Zoals je ziet kun je deze oefeningen in veel verschillende houdingen uitvoeren. De staande leg curl wordt bij een cable machine gedaan. Je bindt een enkel wrap om je enkels heen en bevestig hieraan de kabel. Ook hier is het belangrijk dat je begint met een laag gewicht om de oefening onder controle te krijgen. Het been dat niet aan de kabel is bevestigd blijft sterk met je knie een beetje gebogen op de grond staan. Dan kun je je been die aan de kabel vast zit buigen en ook hier strek je je enkel naar je billen toe. Het is per persoon verschillend welke houding jij het meest fijn vindt. In principe maakt het niet uit welke houding jij aanhoudt, zolang je je maar blijft focussen op je hamstring en zo de oefening goed uitvoert.