Koolhydraatarm ontbijten

Ontbijt jij liever in de ochtend als je net wakker bent? Of ontbijt je liever wat later op de ochtend? Ontbijt kan belangrijk zijn om een goede ochtend start te hebben. Het is belangrijk om te ontbijten wanneer je een lange dag te wachten staat of wanneer je een uitbundige baan hebt of bijvoorbeeld gaat sporten. Je voeding is je brandstof en zonder dat is het vaak wat lastiger om energiek te zijn. Ik zelf ben niet zo een ontbijter vroeg in de ochtend. Ik ontbijt zelf liever wat later in de ochtend of ik sla mijn ontbijt over om een deel te vasten. Er zijn enorm veel verschillende varianten ontbijt en de één houdt van een granen ontbijt met kwark of melk en de ander eet liever een boterham met beleg. Wanneer je gaat afvallen zijn bijvoorbeeld koolhydraatarme ontbijtjes fijn om in een vetverbranding te komen. In dit artikel vertel ik over een aantal koolhydraatarme ontbijtjes en waarom je deze zou eten.

Wat is een koolhydraatarm ontbijt?

Het ontbijten is voor de één net wat belangrijker dan voor de ander en je moet er ook van houden. Wanneer je een koolhydraatarm dieet gaat volgen is een koolhydraatarm ontbijt van toepassing. Het is vaak beter om een ontbijt te eten waar veel voedingswaarde in zitten zodat je langer verzadigd bent over de dag, zoals een boterham of een bak kwark met granola, maar dit schijnt niet altijd goed voor je te zijn. Daarom kun je als je een koolhydraatarm dieet volgt, bij je ontbijt de koolhydraten het beste skippen. Niet alleen versnelt het je vetverbranding maar het geeft ook een langer vol gevoel. Bij een koolhydraatarm ontbijt eet je dus alleen eiwitten en gezonde vetten. Hier zijn een paar koolhydraatarme ontbijtjes:

 

  • Magere kwark met een beetje suikervrije limonade.
  • Scrambled egg met groente en avocado slices.
  • Rijstcrackers met kipfilet en 15+ smeerkaas (mijn favoriet)
  • Magere melk met met eiwit granola (bevat wel meer koolhydraten)
  • Shake met halve avocado, bevroren fruit, kwark en eventueel eiwit poeder.

Wat gebeurt er bij een koolhydraatrijk ontbijt?

In een koolhydraatrijk ontbijt zitten juist veel koolhydraten, vaak zijn dit enkelvoudige koolhydraten, ook wel snelle suikers genoemd. Van een koolhydraatrijk ontbijt krijg je vaak sneller honger. Je suikerspiegel schiet in een keer omhoog en gaat ook snel weer omlaag. Je suikerspiegel slingerd teveel en dat kan voor een aantal negatieve effecten zorgen. Je lichaam gaat dan teveel insuline aanmaken, dit zorgt weer voor het aanmaken van vet in plaats van verbranding. Door het eten van veel enkelvoudige koolhydraten (snelle suikers) en het teveel aanmaken van insuline kan je lichaam niet de volledige calorieën verbranden en val je dus minder af, je zou er zelfs van kunnen aankomen. Welke ontbijtjes zorgen nou voor dit effect? Deze kun je dus het beste vermijden: 

 

  • Cornflakes, cruesli.
  • Brood met zoet beleg.
  • Zoete yoghurt waar veel suiker in zit.
  • Ontbijtkoek.
  • Ontbijtrepen.
  • Niet vers geperste vruchtensappen of drinkontbijt.
  • Chocolade croissantjes.
  • Wit brood.

Intmermittent fasten

Het dus belangrijk om na te gaan wat voor ontbijt jij neemt. Of je dit nu doet wanneer je uit bed komt of wat later, wat je kiest als ontbijt heeft veel effect op jouw lichamelijke gesteldheid. Het later ontbijten of het skippen van je ontbijt kan een negatief effect hebben omdat je dan geen brandstof binnenkrijgt en je kan je daarom ook wat slapper voelen in de ochtend, maar naar mate je dit elke dag doet voor een aantal weken went je lichaam hier ook weer aan. Dit noemen ze ook wel intermittent fasten. Bij deze vorm van diëten is het belangrijk dat je langer zonder voeding zit dan met. Voor een vrouw kun je bijvoorbeeld 14 uur niet eten en de andere 10 uur wel. Bij een man is dit 16 uur niet eten en 8 uur wel. De tijd dat je niet eet is inclusief je slaap. Door een langere tijd niet te eten, komt je lichaam in een vetverbranding omdat het geen voedingsstoffen meer heeft om te verbranden en je lichaam geen insuline meer aanmaakt. Op deze manier gaat het voedingstoffen proberen te halen uit je vetreserves. Wil je dus graag meer vet verbranden, dan is dit zeker het proberen waard. Het kan alleen heel lastig zijn wanneer je altijd gewend bent vroeg te ontbijten.