pescotarisch

Een pescotariër is iemand die zeevruchten en vis toevoegt aan een vegetarisch dieet. Een vegetariër die wel vis eet dus! De naam zegt het eigenlijk al. Pesco betekent namelijk vis. En vegetarisch. Ook wel pesco-vegetarisch genoemd in de wetenschap. Een pescotarisch dieet is plantaardig met gezonde vetten, eiwitten ( met als zeevruchten de bron ) en volle granen, peulvruchten en noten. Ook zuivel wordt in het dieet inbegrepen. 

Waarom wordt er voor een pescotarisch dieet gekozen?

Een van de belangrijkste en meest voorkomende reden om een pescotarisch dieet te overwegen worden hier opgesomd:

  • Bijzonder goed voor de gezondheid

Het volgen van een pescotarisch dieet geeft een veel lager risico op chronische ziekten en obesitas. Chronische ziektes als: hartaandoeningen en diabetes. Ook krijg je beschermende voordelen. 

  • Milieubewust

Sommige mensen volgen een pescotarisch dieet vanwege een milieubewuste keuze. Zij denken aan het milieu en aan de dieren. Het fokken van vee is namelijk niet goedkoop, ook veroorzaakt het veel koolstofdioxide emissie. Het produceren van zeevruchten en vis heeft een veel lagere ecologische voetafdruk. 

  • Ethische redenen

Veel mensen vermijden vlees vanwege ethische redenen. Ze zijn dan meestal tegen slachten, onmenselijke fabrieks praktijken, humanitaire redenen en slechte arbeidsomstandigheden. 

Voordelen

  • Meer omega-3 vetzuren 
  • Meer eiwitten
  • Meer voedingsstoffen

Het volgen van een pescotarisch dieet heeft goede voordelen. Een pescotarisch dieet zorgt er namelijk voor dat je inname omega-3 vetzuren vergroot wordt, ook zorgt het ervoor dat je meer eiwitten inneemt. Naast de omega-3 vetzuren en eiwitten zorgt een pescotarisch dieet ook voor een verhoogde inname van gezonde voedingsstoffen. 

Nadelen

  • Sommige mensen zijn kwetsbaarder voor hoge hoeveelheden vis.
  • Teveel vis = teveel koolhydraten

Tegel Vis, haai, zwaardvis en koningsmakreel moet door jonge kinderen, vrouwen in de vruchtbare leeftijd en zwangere vrouwen vermeden worden vanwege kwik en andere gifstoffen. Ook geelvintonijn en witte tonijn moet beperkt gegeten worden.