fritatta

De frittata is bij veel mensen een favoriet. Het is niet alleen koolhydraat arm, ook is het erg gezond en eenvoudig te maken. Er komt wel veel meer bij kijken dan eieren en groente bij elkaar te gooien. Hier kun je lezen hoe je de lekkerste frittata kan maken!

Frittata kan je als het ware bij je ontbijt, lunch of zelfs diner eten! Het verschilt van de oer hollandse boerenomelet en de Spaanse groente omelet. De frittata is een overheerlijk Italiaans recept. Deze wordt ook op een speciale manier gemaakt, bak de frittata eerst op het fornuis en schuif hem daarna in de oven! Het klassieke Italiaanse frittata recept maak je als volgt:

De eerste stap is uiteraard de oven voorverwarmen. Dit recept is eenvoudig, omdat het maar maximaal een half uur in de oven moet. Verwarm de oven voor op 200 graden. Kies daarna een geschikte pan uit, een pan die zowel op het fornuis als in de oven kan. De bodem mag niet te dun zijn en de pan moet goed diep zijn. Een pan van gietijzer zal ideaal zijn! Om een simpele frittata voor 2 personen te maken heb je zes eieren, 120 ml volle yoghurt, volle melk, ricotta of crème fraîche nodig en groente, kaas en kruiden nodig.

De frittata moet lekker luchtig worden, het is daarom belangrijk dat je de juiste verhouding aanhoudt en een zuivelproduct toevoegt. Kies voor een volle zuivelproduct anders wordt je frittata te waterig.

De lekkerste variaties:

Het fijne aan een lekkere frittata is dat je altijd leftover groente en producten kunt gebruiken. Hieronder lees je voor inspiratie de lekkerste variaties!

  • Champignons, peterselie en mozzarella
  • Spinazie, garnalen en cherrytomaten
  • Feta, olijven, cherrytomaten
  • Rode ui, oregano, kaas
  • Doperwten, peterselie, bacon
  • Mozzarella, basilicum, cherrytomaten

Tip: Voeg de kaas toe bij het klutsen van de eieren.
Tip: Bak eerst de groente die het langste tijd nodig heeft