Droogtrainen

Je bent eindelijk van plan om eens aan je gezondheid te werken en het belangrijkste daarvan is dan natuurlijk beweging en voeding. Wanneer je ervoor kiest af te vallen, kun je veel verschillende voedingsschema’s volgen. Ik heb zelf al heel veel verschillende voedingsschema’s en voedingsplannen gevolgd en zodoende ben ik op een eetpatroon gekomen die ik het makkelijkst en het meest fijn vind om te volgen. Begin je voor het allereerst met het volgen van een bepaald dieet? Dan is het handig om naar een aantal voedingsprogramma’s te gaan kijken. Iedereen is anders en om een eetschema of eetpatroon lang genoeg te kunnen volgen, moet zo een eetschema bij jou passen. Welke voedings programma’s zijn er eigenlijk en welke zijn het meest effectief? In dit artikel vertel ik over droog trainen.

Wat is droog trainen?

Je hebt het vast al eens voorbij horen komen, of misschien heb je wel eens gehoord van cutten. Droog trainen of cutten hoor je vaker bij iemand die aan bodybuilding doet of gewoon veel tijd doorbrengt in de sportschool. De meeste mensen die aan zo een voedingsschema beginnen doen dit omdat ze zich lekker in hun vel willen voelen of omdat ze een bodybuild wedstrijd moeten winnen en daarbij is een laag vetpercentage erg belangrijk. Droogtrainen is wel een beetje anders dan gewoonweg af vallen in kilo’s zoals de meeste mensen een dieet volgen. Bij droog trainen pas je je voedingspatroon en trainingsschema aan zodat je zoveel mogelijk vet verliest en zoveel mogelijk spiermassa behoud. Vet weegt veel minder dan spier en daarom is bij droog trainen de weegschaal niet erg belangrijk. Droog trainen is het tegenovergestelde van bulken, bulken doe je meestal vóór dat je gaat droogtrainen. Met bulken kweek je juist spier en vetmassa om je spieren weer groter te maken. Wanneer je vind dat je spieren groot genoeg zijn en je die spieren meer wilt gaan zien, dan ga je droogtrainen. Door droogtrainen kweek je meer definitie op je spieren doordat je vetpercentage omlaag gaat en zo onder andere je buikspieren ook zichtbaar worden.

Hoe gaat droog trainen in zijn werking?

Bij droog trainen is het belangrijk dat je nog steeds genoeg eiwitten, koolhydraten en vetten binnen krijgt. Op deze manier behoud je de meeste spieren en gaat je lichaam juist vet verbranden. Om af te vallen is het belangrijk dat je calorie inname minder is dan dat je lichaam uiteindelijk op een dag verbrand. Het zijn een aantal honderd calorieën minder dan je normaal nodig hebt om op hetzelfde gewicht te blijven. Het is belangrijk dat je de eiwitinname hoog houd, dit in verband met het behouden van spiermassa en meer eiwitten zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Hoe reken je nou precies uit hoeveel calorieën jij mag eten en hoeveel van elke macro (eiwitten,vetten,koolhydraten) jij binnen moet krijgen? Je kunt op internet een calorie calculator opzoeken, hier vul je jouw geslacht, leeftijd, gewicht en lengte in en evt hoe vaak jij sport in de week en hoe intensief dit is. Soms vragen ze ook hoe actief je bent op je werk. Door deze gegevens in te vullen kan de calculator precies uitrekenen hoeveel jij mag eten. Zelf zorg ik altijd dat ik 2 tot 3 honderd calorieën onder deze uitkomst blijf. Zo weet ik zeker dat het goed zit. Naast het binnenkrijgen van je calorieën en je macro’s zijn er nog veel meer dingen die je kunt doen om zo goed mogelijk droog te trainen. Veel water drinken helpt ook enorm bij het droog trainen.